Being MySelf

„Legătura esenţială dintr-o familie autentică nu este cea a sângelui, ci a respectului şi bucuriei pentru viaţă fiecărui membru al ei.”

Richard Bach

CÂND INCEPE INTERVENȚIA INTENSIVĂ TIMPURIE?

Există dovezi clare că autismul începe înainte ca simptomele să fie manifeste. (vezi aici: https://www.scientificamerican.com/article/autism-starts-months-before-symptoms-appear-study-shows/).

Cu toate acestea, în multe situații se întârzie intervenția în primii 2 ani de viață, din considerente de diagnostic cert, chiar dacă părinții prezintă îngrijorări în ceea ce privește anumite comportamente ale copilului în acest interval de timp, ce le consideră problematice. În următorii ani, copilul primește în sfârșit diagnosticul, pentru că simptomatologia devine evidentă, însă recuperarea devine mai anevoioasă, întrucât patternurile comportamentale și anxietatea copilului se manifestă mai pregnant decât în primii doi ani de viață.

Pentru a elimina acest cerc vicios, se recomandă includerea copilului într-un program de terapie intensivă timpurie, când, în urma evaluării timpurii (până în vârsta de 2 ani), copilul prezintă risc crescut de a dezvolta autism. Acest aspect ajută părinții să își fomuleze o strategie de intervenție, câștigând timp prețios pentru copilul lor.

CINE POATE INTERVENI?

Cercetătorii au demonstrat că simptomele autiste sunt prezente în primul an de viață, însă ele devin evidente în cel de-al doilea an de viață, după ce copilul dobândește independență în mers și brusc devine prea independent, părinții descriind copilul de cele mai multe ori ca fiind ”încăpățânat”. Pentru ca nu a fost clar, până de curând, că diferențele în autism încep în timpul sarcinii și în primii doi ani de viață, nu există mulți specialiști pregătiți să lucreze cu asemenea copii și nici multe opțiuni în ceea ce privește terapiile specifice acestei tulburări, pentru această categorie de vârstă.

Centrul Mifne Israel este un centru de intervenție timpurie intensivă, ce oferă training specialiștilor în autism ce doresc să învețe să întervină în primii doi ani de viața.

 

DE CE ÎNTERVENIM TIMPURIU?

Pentru ca semnele timpurii, pe care părinții le observă din primii 2 ani de viață, dar nu și le explică, se transformă într-un diagnostic cumplit, considerat incurabil!

Când un copil manifestă autism, întreg sistemul senzorial este dat peste cap, din cauza diferenței neurobiologice a creierului său (din cauze încă necunoscute în totalitate). Copilul mic devine incapabil să gestioneze stimulli din jur, să îi proceseze și să îi prioritizeze în mod adecvat. Cel mai dureros este faptul că un copil cu autism nu percepe stimulul uman ca fiind primordial.  Acest lucru se întâmplă din cauza tulburarii de atașament pe care o manifestă. Părinții percep lipsa contactului vizual, adică faptul că cel mic nu îî privește în ochi, ca cea mai mare pedeapsă din partea copilului și se întreabă deseori dacă nu cumva sunt vinovați pentru acest lucru. 

Obiectele par să confere copilului cu autism mai multa siguranță decât oamenii.  Copilul devine sensibil nu doar la anumiți stimuli din mediu, dar mai cu seamă devine sensibil din punct de vedere emoțional, în încercarea sa de a face față confuziei și incertitudinii, două aspecte emoționale ce generează întreg cortegiul de simptome autiste. Rezultatul final este anxietatea, care scoate în evindență comportamentul autist, respectiv preocupările neobișnuite pentru anumiți stimuli, stereotipiile manifeste și rigiditatea la schimbare. Pe măsură ce copilul încearcă să facă un pas spre lumea noastra, devine din ce în ce mai anxios pentru că poate oricând să își expună  vulnerabilitatea, pe care nimeni nu i-o poate înțelege și conține. Comportamentul repetitiv se intensifică, iar adaptarea la stimuli și stuații noi de viață pare din ce în ce mai dificilă. Simptomele autiste devin mai evidente, pe măsură ce solicitările din partea aparținătorilor și a mediului cresc.

Anxietatea îl determină pe copilul cu autism să se retragă în lumea lui, căutând certitudinea în rutină și comportament repetitiv sau în solicitări senzoriale neobisnuite, în încercarea lui de a obține un anumit grad de control. Cu cât copilul este mai mic, cu atât nivelul anxietății este mai scăzut, copilul putând fi calmat mult mai ușor, în situații noi, decât mai târziu, atunci când anxietatea capătă cote alarmante.

Părinții se simt dezarmați în fața unui copil ce prezintă anxietate de nivel ridicat. Copilul anxios este descris de părinți deseori ca fiind ”încăpățânat”. Frica generează o nevoie imperioasă de control, iar anxietatea copilului preia controlul comportamentului întregii familii, dacă nu se intervine timpuriu. Fiecare părinte are nevoie să învețe să înțeleagă condiția clinică a copilului, în special aspectele legate de atașament și cele emoționale, precum și modul în care este potrivit să acționeze pentru a diminua anxietatea copilului, astfel încât acesta să poate să trăiască o viață împlinită.

În terapia copilului cu autism, abordarea aspectelor emoționale problematice au prioritate. Tratarea tulburarii de atașament ce genereaza atașamente nefirești față de obiecte, devine imperioasă!

 

STUDII CLINICE CE DOVEDESC EFICIENȚA INTERVENȚIEI INTENSIVE

Studiile efectuate la Centrul Mifne din Israel,  evidențiază faptul că intervenția intensivă în intervalul de vârstă 12-24 luni arată îmbunătățiri semnificative în comparație cu același program terapeutic, aplicată în intervalul de vârstă 24-36  luni. Conform rezultatelor acestui studiu, 88,3 % dintre copiii asupra cărora s-a intervenit în cel de-al doilea an de viață, au avut o dezvoltare tipică, în urma intervenției intensive, în timp ce doar 11,7% prezintă încă nevoi speciale (din cauze neurologice și cognitive).

Dupa 5 ani de la intervenția intensivă din Centrul Mifne din Israel. Sammy (Chicago)

Alte resurse video

Guy Shahar (UK), scriitor, tatăl unui copil cu autism, ce a fost tratat la vârsta de 2 ani în Centrul Mifne din Israel, a dezvoltat o platformă online de conștientizare a semnelor timpurii în autism, aducând în discuție intervenția timpurie intensivă ca fiind un deziderat.

El a călătorit pentru a întalni mai multi specialiști în autism, aflând părerea lor în ceea ce privește intervenția terapeutică în primii doi ani de viață.

Aici puteti să îl cunoașteti pe Guy Shahar, vorbind despre experienta sa Mifne:

Tony Attwood – despre plasticitatea creierului

Gina Davis- despre abilitati sociale timpurii

Profesor Jonathan Green

Profesor Simon Baron-Cohen

Dr. Carole Buckley

Mai multe detalii puteti gasi consultand site-ul

Semne timpurii in autism

8 Semne timpurii

A fost stabilită o listă cu opt markeri în prodromul autist, provenind din rezultatele cercetărilor efectuate la Centrul Mifne între anii 1997-2007, în urma unor studii ce au cuprins bebeluși din toată lumea.

Screening National

Depistarea precoce se efectuează pentru întreaga populaţie pediatrică, cu vârsta cuprinsă între 0-3 ani, şi se realizează pe baza unui chestionar tip screening.

Diagnostic Autism

Ce este Autismul ?? Autismul este definit ca o tulburare de dezvoltare ce afectează abilitatea copilului de a se angaja în relații interpersonale, afectând comunicarea cu ceilalți.

Citeste articole din Blog-ul nostru

Autismul incepe cu luni inainte ca simptomele sa apara

Parintii observa primele semne de autism la copilul lor in intervalul de varsta 12-18 luni. Poate ca acel copil nu poate stabili contact vizual sustinut, sau nu prezinta zambet social atunci cand parintii lui apar in usa camerei.

Introspecție in suflet de copil cu autism…

A 33-a familie, dar prima familie din Slovenia ce a trecut pragul centrului nostru din Piatra Neamt! O poveste fascinanta despre o familie curajoasa de langa Medvode, ce decide sa calatoreasca, impreuna cu toti membrii familie.

Terapia APRAXIEI prin metoda VML

Metoda VML (Invatarea verbala motorie) este folosita pentru tratamentul apraxiei limbajului (Chilhood Apraxia of Speech – CAS). A fost elaborata de dr. Elad Vashdi din Isarel pe parcursul ultimilor 20 de ani.

Discuta cu noi, contacteaza-ne si sigur iti vom raspunde

Translate »