Conceptul de conținere, fără îndoială este cel mai important concept pe care l-am întâlnit pentru sprijinul copiilor cu autism.

L-am folosit în mod extins în transformarea calității vieții fiului meu și este esențial pentru modul în care lucrăm cu familiile pentru a produce transformări similare.

Ce este conținerea?

În esență, idea de conținere constă în crearea unui mediu în jurul unui copil cu autism (sau în jurul oricui), pentru a-i oferi acel sentiment de siguranță și securitate. Anxietatea este atât de răspândită în autism, reprezentând de multe ori cauza primară a dificultăților cu care se confruntă copiii cu autism. Atunci când axietatea este consistent ținuta în frâu printr-o abordare bazată pe conținere, atunci copilul are șansa de a crește și de a arăta ceea ce este cu adevărat în interiorul lui.

Am scris în mai multe postări despre natura acestei anxietati și de unde provine (poate cea mai clară descriere este în articolul ” Ce este Autismul, într-adevăr?” https://transformingautism.org/what-is-autism/) și va fi o componentă cheie a discuției mele din cadrul TEDx, luna viitoare. Am devenit convins că, la rădăcină, condiția autistă nu este una de o dificultate inerentă, ci una în sens idealist, bazată pe blândețe (în cel mai bun sens posibil), sensibilitate și bunăvoință. „Dificultățile” și „simptomele” pe care le observăm la copiii cu autism rezultă din sensibilitatea lor acută față de asprimea lumii din jurul lor și se accenuează  prin felul în care ne comportăm în mod automat unul față de altul și față de ei (aspecte comportamentale ce nu sunt notabile pentru noi, dar pe care copiii cu autism le percep diferit). Dacă am fi trăit întotdeauna într-o lume care, în mod similar, ar fi fost greu de suportat pentru noi, am fi recurs și noi la astfel de strategii de coping.

Conținerea este o modalitate de a oferi copilului cu autism un mediu care să corespundă așteptărilor și nevoilor profunde ale acestuia; unde se poate simți în siguranță și protejat de suprasolicitarea senzorială constantă și, chiar mai important, protejat de riscul constant de a experimenta experiențe negative, arbitrare și nejustificate emoțional, pe care nici măcar nu le remarcăm, dar care pot fi devastatoare pentru el.

Odată eliberați de acești factori destabilizatori și conținuți de un mediu în care se simt în siguranță și control, există o șansă reală pentru copiii cu autism să-și consolideze puterile și să continue cu dezvoltarea lor cognitivă, socială și emoțională, ceea ce este imposibil atunci când sunt agresați în mod constant de excesul de stimuli senzoriali și influențe sociale mai puțin prietenoase, care îi pot scoate atât de ușor din zona de echilibru, încât trebuie să-și canalizeze toate resursele pentru a gestiona stimulii, mai degrabă decât pentru a-i procesa.

Am învățat să facem acest lucru împreună cu fiul nostru când am vizitat Centrul Mifne pentru tratamentul timpuriu al autismului, care s-a dovedit a fi punctul de cotitură al vieții familiei noastre. O parte din crearea acestui mediu a fost într-o cameră special amenajată, unde putea să se joace unu-la-unu cu câte un terapeut, pentru aproximativ 6 ore în fiecare zi. Această organizare avea rolul de a crea o experiență absolut pozitivă pentru el și de a-i oferi spațiu pentru a-și dezvolta interesul natural de a explora împrejurimile – incluzând, în cele din urmă, mediul său social – și permițându-i să se angajeze în relație cu scopul  de a crește.

În cele din urmă, copilul și-a consolidat resursele și forța interioară, astfel încât a reușit să se aventureze în afara acestui mediu protejat pentru perioade de timp îndelungate, revenind la acesta în mod regulat pentru a se reîncărca, până când nu a mai fost nevoie de un astfel de mediu formal protejat, în momente de dificultate.

Cu toate acestea, conținerea poate avea loc numai dacă părinții / îngrijitorii creaza acel sentiment de siguranță și control pe care îl simte copilul în camerra de terapie, permanent în tot restul vieții – ca un factor constant liniștitor. În esență, mesajul pe care conținerea îl oferă copiilor cu autism este „Totul va fi bine!”. Ei sunt asigurați că sunt înțeleși și că adultul știe cum să aibă grijă de ei și că nevoile lor vor fi protejate. Pot avea încredere în noi. Desigur, acest lucru se poate întâmpla numai dacă adultul poate face față acestor provocări și, de fapt, poartă în sine această convingere că nu este nimic pentru care sa existe atâtea griji și că totul poate fi sub control. Copilul va absorbi fără  efort această convingere și va fi liniștit cu ea.

Cui se adresează acest principiu al conținerii?

În timp ce conținerea este deosebit de importantă atunci când lucrăm cu copiii cu autism, este de fapt o nevoie de bază și centrală pe care o avem cu toții. Nici unul dintre noi nu poate funcționa, la maximum, dacă ne simțim copleșiți de lumini strălucitoare sau de zgomote puternice sau dacă simțim că nu suntem apreciați sau dacă ne temem că am putea fi tratați în mod arbitrar sau dacă ne simțim înconjurați de ceea ce ce pentru noi înseamnă a fi negativitate, agresiune și nedreptate. Oricine se află într-o astfel de situație va funcționa la un nivel departe de cel mai bun și va dezvolta în cele din urmă comportamente neobișnuite ca mijloc de a încerca să facă față situației. Dacă acea persoană este suficient de norocoasă pentru a fi asigurată, în mod convingător, că totul va fi bine și că anxietatea va avea șansa de a se retrage, atunci ea va putea începe să se folosească de resursele interioare pentru a se calma pe sine și pentru a începe să își observe adevăratul potențial. Numai in acest mod persoana s-ar putea simți eliberată de  îngrijorarea ce o ținea mereu în priză, în încercarea de a anticipa ce urmează să se întâmple.

Din cauza prezenței anxietății în tulburarea autistă, conținând un copil cu autism este cel mai valoros și cel mai puternic lucru pe care îl putem face pentru el. Dar persoana care îl conține trebuie, de asemenea, să fie conținută – altfel nu va reuși să gestioneze această sarcină.

Când am ajuns pentru prima oară la Centrul Mifne, cei doi seniori terapeuți mai în vârstă au venit imediat să ne viziteze în casa în care am fost cazați și ne-au oferit cea mai caldă întâmpinare pe care ne-am fi putut-o imagina vreodată. Pe parcursul șederii noastre acolo, s-au întors pentru a se asigura că ne simțitm confortabil. Fiecare din noi am avut ocazia să reflectăm la noi înșine și am avut timp pentru cuplu. În mijlocul programului de terapie, în timp ce ne tratatu fiul, am avut o zi libera, doar pentru noi doi.  Sunt sigur că ideea de baza a fost ca dacă nu ne simțeam relaxați și nu avem grija de noi, nu am fi putut să proiectăm un sentiment de liniște și siguranță pentru fiul nostru.

Era imposibil să proiectăm și să promovăm un sentiment de calm și liniște dacă eram epuizați, fugăriți, plini de stres și emoții nesănătoase. Aceasta era o provocare. Nu aveam pe nimeni care să îngrijească de noi așa cum o faceau acești terapeuți, în viața de zi cu zi, iar cerințele vieții cu un copil cu autism sunt uriașe. În plus, majoritatea dintre noi părinții am avut experiența de simți cum ne crește nivelul anxietății, vizitând sistemul medical in vederea punerii diagnosticului și restul. Din nu se știe care motiv, „sistemul” nu este înființat cu gândul să ne conțină pe noi părinții, să ne dea asigurări că totul va fi bine. În nici un caz nu prioritiează acest lucru. Așa s-a născut proiectul nostru ”Transforming Autism”, cu scopul de a produce această schimbare, dar, în prezent, asta avem.

Așadar, trebuie să ne conținem unul pe celălalt – să ne respectăm și să ne valorizăm când ne întâlnim în grupuri, să împărtășim ceea ce am învățat și să găsim modalități de a ne liniști și de a ne da speranțe și inspirații pozitive. Dacă avem parteneri, ispita este să descarcăm pe soț/soție tot stresul acumulat, în absența oricărei alte ieșiri. Acest lucru este de înțeles. Cu toate acestea, acest lucru are și consecințe și poate conduce la mult mai mult stres pe termen scurt, mediu și lung, contribuind la creșterea sentimentului nedreptății față de celălalt și apoi ne trezim într-un cerc vicios al negativității, pe care îl vom transmite în mod automat și inconștient copiilor noștri. Se poate întâmpla atât de ușor atunci când viața este atât de solicitantă și nu este surprinzător faptul că rata de divorț în rândul părinților copiilor cu autism este atât de mare.

Ar fi o investiție mult mai bună, încercând să gestionăm situația, să ne ajutăm reciproc ca parteneri adevărați în acest proces – să depunem eforturi pentru a arăta aprecierea unul pentru celălalt și pentru a lua cele mai bune decizii pentru noi înșine. Acel comportament negativ ce ar părea nedrept, atacându-l pe celălalt, nu poate fi acceptabil pentru noi (nu este ceea ce dorim să fim, indiferent de frustrările noastre) și ar trebui să îl stopăm, alegând în schimb să îl susținem în mod conștient pe celălalt, astfel încât partenerul să poată face același lucru în mod reciproc. Dacă putem ajunge la un acord bilateral, oferind si primind  sprijin și toleranță,  mai ales atunci când ne vom abate în mod inevitabil de la regulă, acest lucru ar putea deveni cel mai puternic lucru din toate. Ar putea face ca propria noastra viață sa fie mai ușoară și mai pozitivă și ne-ar da energia, forța și resursele interne suplimentare pentru a rămâne pozitivi și mai puțin anxioși atunci cand suntem cu copiii nostri.

Și apoi cum vom folosi noua condiție pentru a ne ajuta copilul?

Am fost atât de norocoși că am avut ocazia să învățăm principii eficiente de conținere în modul în care ne trăim viețile noastre și mai ales în interacțiunile noastre cu fiul nostru. În esență, acest lucru înseamnă să avem în noi înșine convingerea că orice se întâmplă, totul va fi bine. Oricât de dificilă ar părea orice situație, vom fi capabili să îi facem față și copilul va ieși din ea cu bine. Aceasta înseamnă încredere în noi înșine, încredere în el și încredere în viață în general. În mod evident, acest lucru nu poate fi falsificat. Trebuia să fim autentici.

Devenim mai autentici cu fiecare implementare reușită. Este adesea vorba doar de o reamintire pentru noi înșine să ne întoarcem la ceea ce de fapt știm deja, adânc în interiorul nostru, și ceea ce am decis pentru copilul nostru. Trebuie să ne întoarcem la starea în care eram în acel moment de claritate când am luat această decizie. Foarte curând, copilul va absorbi această stare, ce îl calmează. Nu mai este nevoie să se îngrijoreze, atâta timp cât vede că părinții lui știu ce fac și nu sunt îngrijorați.  Înainte de a dobândi această stare, copilul abosrbea starea noastă în care eram pierduți în propria noastră incertitudine și frică de ceea ce urma să se întâmple  și  cum anume o să-l afecteze acel lucru pe copilul nostru.

Cum învățăm să implementăm acest lucru?

Este un obiectiv cheie al proiectului ”Transforming Autism” de a crește gradul de conștientizare a principiului conținerii, astfel încât acesta să devină recunoscut ca o strategie primară în sprijinirea copiilor autism și îmbunătățirea calității vieții acestora. Și o parte esențială a acestui obiectiv este de a sprijini părinții și îngrijitorii să-l înțeleagă și să-l folosească.

Ca punct de plecare, cartea „Transforming Autism” conține o discuție foarte amplă despre conținere și modul în care poate fi implementat acest principiu  pentru a îmbunătăți dramatic viața copiilor cu autism. Descrie în detaliu modul în care am învățat să îl punem în aplicare și oferă multe exemple reale despre modul în care l-am folosit și despre modul în care am depășit dificultățile inițiale pe care le-am avut în aplicarea acestuia și menținerea încrederii în el,  deoarece eram atât de obișnuiti să gândim că totul va merge rău. Mai mulți părinți cititori au atras atenția asupra faptului ca o simplă citire a acestei cărți a făcut diferența cu privire la capacitatea lor de a-și susține copiii cu autism.

Dincolo de asta, oferim consultații părinților pentru a-i ajuta să aprofundeze aplicarea acestui principiu în viața cotidiană. Din nefericire, aceste întâlniri trebuie în prezent să fie percepute la prețul total, dar, pe măsură ce ajungem la statutul de organizație de caritate- sperăm că până la sfârșitul anului – să putem aloca și aplica fonduri, sperând să  subvenționăm  aceste ședințe pentru familiile cu venituri mici.

Ne dorim să extindem gama noastră de servicii în acest scop anul viitor, incluzând terapeuți profesioniști în echipa mobilă la domiciliu sau la școală pentru a crea și ajuta părinții și școlile să supervizeze un program bazat pe principiul de conținere pentru a scoate la iveala ce e mai bun din copiii lor. Ar putea dura ceva timp ca noi să ajungem acolo, dar acesta este scopul.

Și odată ce am învățat principiul de conținere și cum să transformăm viețile copiilor noștri în baza lui, de ce să ne oprim acolo? Cu cât practicam mai mult conținerea pe cât mai mulți oameni întrând mai ușor în  contact, cu atât mai mult vom crea o lume în care să trăim cu toții la întregul nostru potențial și să avem o viață mult mai fericită și mai împlinită. Și asta nu poate fi decât un lucru bun!

Guy Shahar, UK, Transforming Autism

Text tradus și adaptat de Sînziana Burcea

https://transformingautism.org/containment/

Iti place acest articol ? Vrem si noi sa stim !
O stea2 stele3 stele4 stele5 stele (1 voturi, media voturilor: 5,00)

Încarc...

Translate »